سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهدای لسان الارض
قالب وبلاگ

نظر مراجع تقلید در مورد قمه زنی

حضرت امام خمینی ( ره ) :

" در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد ، اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات  است . "

حضرت آیت اله العظمی خویی :

"در صورتی که موجب ضرر معتداًبه ، یا هتک و توهین به مذهب باشد جایز نیست ."( طریق النجات ، ج 2 ، ص 445) .

حضرت آیت اله العظمی سید محسن حکیم :

فرزند ایشان نقل نموده اند که پدر بزرگوارشان دائماً می فرمودند : " مسئله قمه زنی ، غصه و اندوهی در گلوی ماست . "

حضرت آیت اله العظمی اراکی :

"دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم ، لازم الاطاعه است ."

حضرت آیت اله خامنه ای :

  " هر کاری که برای انسان ضرر داشته باشد یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مومنین باید از آن اجتناب کنند . قمه زنی علاوه بر اینکه از عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه ( ع ) ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم در مورد آن نرسیده و در زمان حاضر ، وهن و بد نام شدن مذهب می شود ، بنابراین در هیچ حالت جایز نیست . " (اجوبه الاستفتائات 2/132).

حضرت اله العظمی نوری همدانی :

ایشان در 7 محرم الحرام 1415 طی فتوایی رأی به حرمت قمه زنی داده اند . در قسمتی از این فتوا چنین آمـده است : " از آنجا که مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبداله ( ع ) مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزشهای اسلامی است ... لذا لازم است عزاداران محترم و متعهد بجای اینکه قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . "

حضرت آیت اله العظمی تبریزی :

 " عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن شیعه بر شیعه نباشد(استفتائات جدید ، ص 456) . داخل بودن این اعمال در عــزاداری امـام حسین ( ع ) جای تأمل دارد . "( طریق النجات ، میرزا جواد تبریزی ، ج 2 ، ص 445) .

حضرت آیت اله العظمی فاضل لنکرانی :

" از هر نوع عمل که جنبه توجیه پذیری ندارد و موجب سوء استفاده مغرضان و موجب وهن مذهب می شود باید اجتناب کرد ... پیداست در این شرایط مسئله قمه زنی نه تنها موجب گرایش و علاقه بیشتر علاقه مندان به مکتب امام حسین ( ع ) نمی شود بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخاطبین نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد بود . لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب آن امام از آن خودداری کنند و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد نذر ، واجد شرایط صحت و انعقاد نیست . "( پیرامون عزاداری عاشورا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ص 44)

حضرت آیت اله العظمی مظاهری :

" چون مقام معظم رهبری فرموده اند که در عزاداریها قفل و قمه زدن و مانند اینها نباشد ، پیروی از امر ایشان بر همه واجب است . "

حوزه علمیه قم - حسین مظاهری6 محرم الحرام 1415

حضرت آیت اله العظمی مکارم شیرازی :

ایشان در پاسخ به سئوالات مختلف مردم درباره وظائف مسلمانان در ایام عاشورا و مراسم عزاداری جوابیه ای صادر کردند که در بخشی از این جوابیه چنین آمده است :

" ... در اینجا لازم می دانم همه برادران و خواهران ایمانی را به چند نکته توجه دهم :

1- همه باید بکوشند با خلوص نیت در این مراسم شرکت کنند .

2- برادران و خواهران ایمانی باید خلوص این مراسم را از اموری که مخالف شرع اسلام و دستورهای پیشوایان بزرگ دین است حفظ کنند و از هر کاری که بهانه بدست دشمنان می دهد پرهیز کنند ، مانند قمه زدن و قفل در تن کردن و امثال آن که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند .

3- باید توجه داشت که هدف امام حسین ( ع ) امر به معروف و نهی از منکر بود و بر همه عاشقان آن حضرت لازم است که این امر در فریضه الهی و قرآنی را زنده نگهدارند(پیرامون عزاداری عاشورا ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ص 44) .

قم - ناصر مکارم شیرازی 26/3/73 مطابق با ششم محرم الحرام 1415

حضرت آیت اله العظمی سید کاظم حائری :

" از آنجا که قمه زنی و بعضی اعمال شبیه به آنان ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع می گردد ، بر همگان واجب است که از اوامر ولی امر مسلمین حضرت آیت اله خامنه ای که در این مورد موضع گیری صریح و روشنی نموده اطاعت کنیم . "

حضرت آیت اله العظمی سیستانی :

" باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود . "( مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید ، سید محسن محمودی ، ج 3 ، ص 34)

حضرت آیت اله صافی گلپایگانی :

" در موردی که موجب وهن مذهب شود از آن خودداری گردد . "( همان منبع)

آیت اله مشکینی :

" امور مذکوره فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتاً محرم است . مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزیه حسین ( ع ) جداً خودداری نمایند ..."

علی مشکینی - 8 محرم الحرام سنه 1415 ه . ق

آیت اله جوادی آملی :

" چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست ، انتظار میرود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود . "

4 محرم الحرام 1415- جوادی آملی

آیت اله سید محمود شاهرودی :

" در کیفیت برگزاری مراسم عزاداری ، سه شرط را باید مد نظر قرار داد :

1- آنچه موجب ضرر به شخص برگزار کننده و یا دیگران نشود و این شرط را هر مکلفی می تواند تشخیص دهد .

 2- آنکه موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی نباشد . 

  3- آنکه متناسب با روح اسلام و ارزشهای متعالی مکتب اهل بیت ( ع ) باشد و با احکام و تعالیم حقه آنان منافات نداشته باشد . "

قم 4 محرم الحرام 1415 - سید محمود شاهرودی

آیت اله ابوالقاسم خزعلی :

" آنچه رئیس مسلمین بفرماید لازم الاتباع است چون هم از فقه و هم از اوضاع جهانی اطلاع دارند . "

ابوالقاسم خزعلی - 8/3/74

آیت اله احمد جنتی :

" بر ماست که عزت شیعه را حفظ کنیم آنچه بهانه بدست دشمن دهد و مایه وهن پیروان علی ( ع ) گردد گناه است . اطاعت از مقام ولایت نیز واجب است . "

احمد جنتی - 8/3/74

آیت اله محمد مومن :

" اطاعت احکام ولی فقیه واجب است . "

محمد مومن - 27/3/73

آیت اله علی اکبر مسعودی :

" اوامر ولی فقیه لازم الاتباع و احکام صادره واجب الاطاعه می باشد . لذا بر مومنین واجب است از امور مذکوره جداً خودداری کنند . "

علی اکبر مسعودی خمینی - 27 ذیحجه 1415

آیت اله اسماعیل صالحی مازندرانی :

" از منابع فقه ... جواز و اباحه قمه زنی در مراسم عزاداری سالار شهیدان مستفاد نمی گردد بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است . لذا اجتناب از آن واجب و لازم است . "

قم المقدسه - اسماعیل الصالحی مازندرانی  محرم الحرام 1415-خرداد 1373

آیت اله ابراهیم امینی :

" با اینکه عزاداری برای سرورسالار شهیدان یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است ولی اولاً : امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است . ثانیاً: در اوضاع و شرایط کنونی جهان امروز از خرافات به شمار می رود و موجب وهن شیعه می باشد . ثالثاً : اطاعت از ولی امر مسلمین بر همه شیعیان و پیروان ولایت فقیه لازم و مخالفت با آن حرام است . "  

آیت اله سید جعفر کریمی :

" اقامه عزای حضرت سید الشهداء و اصحاب با وفایش از اعظم قربات الی الله تعالی است ولی انجام امور فوق الاشاره بنام عزاداری که در زمان حاضر موجب وهن مذهب در انظار عموم و اتهام خرقه ناجیه اثنا عشریه به جماعت خرافی است به هیچ وجه صورت شرعی ندارد و ... "

سید جعفر کریمی - 7 محرم الحرام 1415

آیت اله سید محمد ابطحی :

" اقامه عزاداری سید مظلومان از افضل طاعات است و از کارهایی که موجب وهن مذهب است باید اجتناب شود و آنچه که ولی فقیه دستور داده اند واجب الاتباع می باشد . "


[ یکشنبه 88/9/29 ] [ 11:21 صبح ] [ الله اکبر خامنه ای رهبر ] [ نظر ]

 

حادثه‌ای اتفاق افتاده، در تجمع سبزها، عکس امام را پاره کردند و آتش زدند. صداوسیما که همیشه متهم است واقعیات را نمی‌گوید و صدای معترضان را به مردم نمی‌رساند، این بار گزارشی از آن واقعه را نشان داد، آن وقت مدعیان خط امام و سبزهای محترم و بزرگان سبز و بلاگرهای سبز، به جای آنکه درباره آن ماجرا و آن حادثه صحبت بکنند و خیر سرشان آنرا محکوم کنند و به جای آنکه یک بار و فقط یک بار در این چند ماه گذشته از شعارها و حرکات ضدانقلابی و ضدامامی حامیان خود برائت بجویند، از صداوسیما طلبکار شده‌اند که چرا باطن واقعی برخی از سبزها را به مردم نشان داده ‌است؟! (انگار دانستن همیشه هم حق مردم نیست!)

اول از همه شیخ اصلاحات بود که به جای محکوم کردن این اقدام، مدعی شد فیلم پخش شده از تلویزیون مونتاژی بوده است! بعد از کروبی بقیه اصلاح‌طلبان هم یک به یک پخش این تصاویر را از تلویزیون محکوم کردند و نه البته خود آن اقدام را. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هم که معمولا موقع اهانت به سیدحسن خمینی خونش به جوش می‌آید، این‌بار بعد از چند روز سکوت به صحنه آمد و باز به جای محکوم کردن اقدام سبزهای ضدامام، صداوسیما را محکوم کرد!
روزنامه جمهوری اسلامی
هم که اخیرا میرحسین موسوی را به مقدسات خود و به خط قرمز اصلی خود، یعنی هاشمی رفسنجانی اضافه کرده، برای احیای آبروی موسوی با او تماس گرفت و نظرش را درباره اهانت به امام پرسید. موسوی هم مثل بقیه دوستانش آنرا مشکوک دانست! بلاگرهای سبز هم مثل بزرگان دنیای حقیقی خود، این مساله را به کنفرانس برلین و کارناوال روز عاشورا ربط دادند، اما یک اشاره کوچک هم به این مساله نکردند که چرا باید در میان آنها، افرادی وجود داشته باشند که به امام توهین ‌کنند؟
جالبتر از همه اینها، آقای شیخ یوسف صانعی که مثلا مرجع تقلید است و قرار است رفتار و گفتارش بر اساس عدالت باشد، خیلی راحت سبزهای ضدامامی را تبرئه کرد و همه آن توهین‌ها را به طور یقین به طرف مقابل نسبت داد و نه حتی به صورت احتمال! وقتی مرجع تقلید این جماعت اینطور قضاوت کند، آن وقت چه انتظاری باید از مقلدان سیاسی او داشته باشیم؟ البته ظاهرا در این مورد خاص، جناب مرجع تقلید از مقلدان خود تقلید کرده است. چون این جماعت مدتهاست که خشونت حامیان خود را به طرف مقابل نسبت می‌دهند. قبلا هم میرحسین موسوی اقدام حامیان سبزپوش خود را در آشوب‌ و آتش‌ زدن بانک‌ها و اتوبوس‌ها، به بسیج و بسیجیان و لباس‌شخصی‌ها نسبت داده بود!
حقیقتا نمی‌دانم این آقایان و خانم‌های اصلاح‌طلب و سبز، به دنبال چه چیزی هستند؟ چرا با خودشان تعارف دارند؟ آیا درک این مساله که در میان سبزها، عده‌ای هرچند اندک وجود دارند که مخالف با انقلاب و امام هستند، خیلی سخت است؟ چرا حتی در مساله‌ای چون اهانت به امام خمینی هم نگران از دست دادن هواداران افراطی خود هستند و حاضر نیستند کمترین واکنشی به آنها نشان بدهند؟ چرا یک بار هم که شده با خودشان خلوت نمی‌کنند و تعارفات سیاسی و جناحی را کنار نمی‌گذارند.
فرض کنیم پیروزی در انتخابات آنقدر مهم است که آنها نمی‌توانند به خاطر مصالح جناحی، شکست خود را باور کنند، اما آیا امام خمینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی هم جزو مسائل سیاسی و جناحی و گروهی است که به راحتی از کنار این توهین‌ها می‌گذرند؟ چشم‌ها را بستن و حقیقت ماجرا را ندیدن و همه تقصیرها را گردن دیگران انداختن، چه مشکلی را حل می‌کند؟ اصلا فرض کنید همه‌ی اهانت‌های صورت گرفته توسط اصلاح‌طلبان از گذشته تا حال، از طرف ما بوده، آیا مدعیان خط امام حاضرند آنرا محکوم کنند؟ اگر واقعا حاضرند، ما همه این اتهامات را به گردن می‌گیریم!
ما توهین چند سال پیش روزنامه اصلاح‌طلب و خط امامی «حیات نو» را به امام خمینی به عهده می‌گیریم!  کار خودمان بود.‌ ما اعتراف می‌کنیم که اکبر گنجی هم نفوذی ما در جریان اصلاحات بود و به دستور مستقیم ما گفته بود «اکنون اندیشه‌های خمینی را باید در موزه‌های تاریخ جستجو کرد!» ما مسئولیت حملات پیاپی رسانه‌های اصلاح‌طلب را به اندیشه‌های امام خمینی به عهده می‌گیریم. ما آتش زدن عکس امام خمینی را هم در مراسم 16 آذر امسال به عهده می‌گیریم و اعتراف می‌کنیم در میان حامیان سبزپوش موسوی نفوذ کرده بودیم تا آنها را بدنام کنیم! (چون بعضی‌ سبزها ادعا می‌کنند که اقدام تلویزیون در پخش این تصاویر، برای ضربه زدن به نخست وزیر امام بوده است! معلوم می‌شود که این‌ آدم‌ها امام را برای خودشان می‌خواهند، نه برعکس، چون برای موسوی بیشتر ناراحتند تا امام خمینی!) اصلا حالا که قرار است اعتراف کنیم، همه جملات زیر هم کار خودمان بوده که با نفوذ به رسانه‌های اصلاح طلب آن را منتشر کرده بودیم:
«حکومت ولایی با حکومت جمهور در تعارض است» (راه نو 3 مرداد 77) «نظریه کشف در باب ولایت فقیه (دیدگاه امام خمینی) غیرعلمی و مخالف امنیت ملی است» (روزنامه جامعه 29 تیر 77) «جامعه ولایی انحصارگر و مستبد است» (پیام هاجر اردیبهشت 77) «ولایت فقیه یعنی خودکامگی و توسعه سیاسی نفی خودکامگی است» (نشریه آبان 10 مرداد 77) «نظریه عینیت سیاست و دیانت (دیدگاه امام خمینی و شهید مدرس) زاییده افکار عامیانه و قدیمی است» (نشریه آبان شهریور 77) «امام خمینی و شهید نواب صفوی خشونت‌گرا و کسروی و حکیمی‌زاده اصلاح‌طلب بوده‌اند!» (روزنامه نشاط اسفند 77) «ولایت فقیه همان دیکتاتوری صالحان است و نظام جمهوری به عنوان دستاورد بزرگ بشریت، بهترین راه برای جلوگیری از دیکتاتوری است» (روزنامه خرداد، مهرماه 78) «قطع رابطه با آمریکا، خواسته تحمیلی یک نفر بر کل مردم ایران است، دوران تک‌گویی به سر آمده است» (هفته نامه آبان شماره 265) «مبانی و اصول آیت الله خمینی که متکی به فقه و سنت شیعه است، دیگر کارآمد نیست» (یوسفی اشکوری روزنامه جهان اسلام 11 خرداد 78)
حالا راضی شدید؟ این البته تنها بخش کوچکی از توهین‌های صورت گرفته به امام خمینی بود. اینها توهین به عکس امام نبود، توهین به اندیشه‌های امام بود. اتفاقا حرف ما این است که مشکل اصلی این جماعت همان اندیشه امام است. این توهین‌ها هم از طریق تلویزیون پخش نشده بودند، بلکه توسط رسانه‌ها و روزنامه‌های دوم خردادی منتشر شده بودند. پس آقایان و خانم‌های سبز! بیایید و برای یک بار هم که شده این اهانت‌ها را محکوم کنید. برای یک بار هم که شده طلبکاری خودتان را از امام و انقلاب و از مردم کنار بگذارید. برای یک بار هم که شده عناوین و القاب 20 سال پیش خود را کنار بگذارید و یار امروز امام باشید.
اینکه روبروی هم بنشینید و القاب و افتخارات گذشته خود را به همدیگر تعارف ‌کنید و به یاد همدیگر بیاورید و خودتان را خط امامی بنامید، چه مشکلی را حل می‌کند؟ تا کی قرار است با القاب 20 سال پیش زندگی کنید؟ اینکه برای رسیدن به مقاصد جناحی و سیاسی، خود را یار و یاور همیشگی امام بدانید، آن وقت کاری کنید که در میان حامیان شما به امام بد بگویند و به او اهانت کنند، طبق چه معیاری پذیرفتنی است؟ اصلا چرا این جریان باید آنقدر بی‌در و پیکر باشد که هر کسی حتی مخالف امام و اهانت‌کننده به امام هم عضوش باشد؟
می‌توان به هر بهانه‌ای و برای توجیه امروز خود، ادعا کنیم که تنها یاران واقعی امام ما بودیم و ما هستیم. می‌توان تا همیشه تاریخ خودمان را نخست‌وزیر امام بدانیم و به دشمن امام هم نامه بنویسیم! می‌توانیم سر خود کلاه بگذاریم و همه اینها را توطئه برای حذف یاران امام بدانیم، مشکلی نیست اما مطمئن باشیم که امروز با بیست سال پیش و ده سال پیش خیلی فرق دارد. مردم ایران هم خیلی با گذشته فرق دارند. اگر مردم روزی بخاطر احترام به امام، به وابستگان ایشان با هر طرز تفکری علاقه داشتند، امروز دیگر برای آدم‌هایی از جنس کروبی و موسوی سینه نمی‌زنند. چرا که مردم عقلشان را تعطیل نمی‌کنند و دیگر به خاطر القاب و عناوین کسی را تقدیس نمی‌کنند. امروز رفتار و گفتار آدم‌هاست که مورد قضاوت قرار می‌گیرد. اصلاح‌طلبان هم اگر واقعا می‌خواهند دوباره مورد اقبال مردم قرار بگیرند باید فکری برای این مشکل خود بکنند. یا حمایت اقلیت افراطی خود را بخواهند یا حمایت اکثریت مردم ایران را.

 


[ دوشنبه 88/9/23 ] [ 10:53 صبح ] [ الله اکبر خامنه ای رهبر ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 72342